METAKOGNITIV TERAPI2019-03-07T19:54:18+00:00

METAKOGNITIV TERAPI

Alle mennesker har negative tanker. Alle tror på dem engang imellem, men ikke alle udvikler angst, stress og depression” – citat Adrian Wells

Metakognitiv terapi er en nyere terapiform, der både er evidensbaseret, veldokumenteret og særdeles effektiv, udviklet af Professor ved Manchester Universitet, Adrian Wells. Metoden bygger på forskning i, hvodan sindet fungerer, nemlig, at sindet er selvregulerende og selvhelende. Dette betyder, at enhver tanke, følelse og fornemmelse vi får, VIL, uden undtagelse, selvregulere, når vi formår at lade det være.

Metoden er udviklet til effektiv behandling af stress, angst, depression, OCD og PTSD og stor mængde nyere forskning tyder på, at metoden både er mere effektiv og hurtigere, end andre metoder. Det vil sige, at flere personer får det bedre gennem behandlingen end tidligere og, at bedringen sker på færre sessioner.

Metakognitiv terapi adskiller sig fra klassisk kognitiv terapi ved, at fokus ikke specifikt er på indholdet af vores tanker og dermed heller ikke på at skulle erstatte disse med positive tanker. Dette skyldes, at metakognitiv terapi er baseret på, at vi alle har negative tanker. Faktisk har vi alle 60.000 tanker om dagen og iblandt dem VIL der være negative tanker. De er uundgåelige. Det samme gælder negative følelser, de er også en uundgåelig del af livet. Faktisk vil alle disse tanker og følelser blot forbipassere os og blive erstattet af nye. Problemet opstår først, når vi begynder at overtænke og overfokusere på vores negative tanker og måske endda reagerer på dem adfærdsmæssigt ved undgå ting eller isolere os. I metakognitiv terapi er det dermed ikke vigtigt, hvad vi tænker, men hvordan vi tænker, altså, hvordan vi behandler vores negative tanker.

Døjer du med uro, hjertebanken, tristhed, føler du dig stresset, irritabel eller har du svært ved at sove, er det tegn på, at du dvæler ved og håndterer dine negative tanker i for stort et omfang i form af bekymring, grublerier eller undertrykkelse af tanker.

Metakognitiv terapi arbejder på tværs af diagnoser, hvilket vil sige, at lider du af flere diagnoser vil disse kunne behandles samtidig i metakognitiv terapi. Grunden til dette er, at man i metakognitiv terapi arbejder målrettet mod at identificere og reducere et bestemt opmærksomhedssyndrom kaldet Cognitive Attentional Syndrome (CAS), som er den bagvedliggende årsag til al psykisk lidelse. CAS består blandt andet af vedvarende bekymring, grublerier, tankeundertrykkelse samt anden form for uhensigtsmæssig mestring både tankemæssigt og adfærdsmæssigt.

Hvorfor lader man så ikke bare vær at bekymre sig og gruble? Tænker du måske. Dette skyldes, hvad vi tror om væres tænkning, vores metakognitive overbevisninger. Man kan både have positive og negative overbevisninger om sin tænkning. Blandt andet kan man tænke, at grublerier er nødvendige for at finde svar og løsning på problemer eller, at bekymring er nødvendigt for at være forberedt på fremtiden. Sådanne overbevisninger kaldes positive overbevisninger og er drivkraften til at begynde at bekymre sig og gruble. Mange har også en negativ metakognitiv overbevisning, der blandt andet kan omhandle, at man ikke føler, at man kan styre sine grublerier og bekymringer. At det så at sige løber afsted med én. I terapien arbejder vi udelukkende med disse overvisninger og ikke indholdet af dine tanker.

I behandlingen behøver du ikke at reducere dine aktiviteter, men kan derimod fastholde dine hverdagsaktiviteter som en vigtig del af behandligen.

I metakognitiv terapi vil du få konkrete værktøjer til at overvinde dine symptomer og lære nye mentale vaner og strategier til at håndtere dine negative tanker samt følelser. Du vil opdage, hvordan disse nye vaner reducerer stress, angst og depression og desuden give mere overskud, livsglæde og skabe bedre præstationer. Du lærer, hvordan du, på trods af ydre omstændigheder og indre begivenheder såsom tanker, følelser og fornemmelser, ikke behøver at lide af en psykisk lidelse. Dette giver et helt nyt perspektiv på tilværelsen. Du vil desuden opleve, at der vil blive brugt meget kort tid på din fortid, da en metakognitiv psykolog ikke ser løsningen på problemet i fortiden, men snarere i en læring af nye mentale strategier til at overvinde problemet nu og her og i fremtiden.

Den metakognitive psykologiske teori og metode er udviklet af Professor Adrian Wells. Maiken Lykke har en 2-årig specialistefteruddannelse og er uddannet certificeret metakognitiv terapeut af Adrian Wells fra MCT instituttet.

Psykolog Maiken Lykke

Min psykologklinik ligger i hjertet af København og er specialiseret i behandling af depression, angst, stress, PTSD og OCD med evidensbaseret terapi.

Jeg lægger vægt på at skabe et trygt og tillildsfuldt rum, hvor det er rart at komme og være og, hvor fokus er på at give dig specifikke værktøjer til hurtig, effektiv og varig bedring. Hos mig vil du opleve professionalisme, høj faglighed, garanti for dyb viden og varme.

KONTAKT MIG
Har du spørgsmål eller brug for mere info så kontakt mig gerne i dag
KONTAKT MIG
Denne hjemmeside bruger cookies Læs mere Ok
Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Vores partnere kan kombinere disse data med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester. Du samtykker til vores cookies, hvis du fortsætter med at anvende vores hjemmeside.